"Opgeven is geen optie!" - Ted van Berkel
Dinsdag 24 november 2015
Ik heb met Ted van Berkel gesproken, een toekomstige sportmarketeer, nu in zijn afstudeerjaar SPECO sport & marketing/management. We hebben het gehad over zijn loopbaan op SPECO en hoe hij de voetbalwereld wilt veroveren.
Ted begon zijn opleiding met een havo-achtergrond. Zijn interesses lagen vanaf het begin al bij sport en economie met de nadruk op voetbal. Hij is begonnen zichzelf breed te oriënteren maar al snel wist Ted dat zijn hart bij de voetbalwereld lag,
Vanaf het begin werd er van school uit gestimuleerd om je zo breed mogelijk te oriënteren.
Ted weet nog goed dat het gastcollege van Justin Goetzee (algemeen directeur NAC Breda) de eerste stap was richting de voetbalwereld.
Toen Ted eenmaal wist dat hij de voetbalwereld wilde betreden, is hij flink bezig geweest zichzelf te onderscheiden. Zo heeft Ted een eigen website gemaakt. Op deze website staan interviews met mensen in de (zakelijke) sportwereld en sporters zelf.
Als er gastsprekers op school waren die iets voor hem zouden kunnen betekenen, was Ted na afloop de eerste die op hen afstapte. Op deze manier heeft hij contacten geworven bij Triple Double, Vitesse, Willem II en PSV. Contact houden en je netwerk warm houden, zijn zeker een must op het moment dat je dit soort contacten werft.
Het is algemeen bekent dat Fontys Economische Hogeschool Tilburg, met de nadruk op SPECO, verlangt dat je jezelf verder oriënteert dan alleen het voetbal. Ted heeft dit ook gedaan. Zo is hij bijvoorbeeld in aanraking gekomen met Red Bull, Poederbaas, hockeyers en de Personal Branding-commissie. Desalniettemin wist Ted goed genoeg dat het voetbal hem bleef trekken.
Als je Ted vraagt naar zijn meest spraakmakende avontuur tijdens zijn opleiding tot nu toe, krijg je een mooi verhaal over New York en Londen te horen.
Een paar weken geleden zijn is een groep van 26 SPECO-studenten en twee docenten afgereisd naar New York. Zij hebben hier verschillende wedstrijden bezocht, van onder meer basketbal en ijshockey. Verder hebben zij bedrijfsbezoeken gebracht aan o.a. YES Network, New York Post en Army West Point.
Het verhaal over Londen is een speciaal, maar zeker motiverend verhaal. Er was een studiereis gepland naar Londen, hier moest een interview afgenomen worden met een expert op het gebied van marketing. Ted heeft vervolgens meerdere mails gestuurd naar alle Premier League-clubs in Londen. Hij ontving slechts van één club een antwoord: Arsenal. Echter was dat een afwijzing. Ook al was het een afwijzing, hij kreeg reactie van die club en na vele mails en telefoontjes, heeft hij alsnog een telefonische afspraak weten te regelen met hoofd Marketing van Arsenal. Een dag voordat er gebeld zou worden, kreeg Ted telefoon. De afspraak kon niet doorgaan. Of hij (‘’hij’’ verwijst hier naar ‘’de afspraak’’) niet uitgesteld kon worden, was de vraag. Ted reageerde hierop scherp door aan te geven dat hij de week erna in Londen was voor zijn minor en dus wel even langs kon komen. Zo gezegd, zo gedaan.
Ted ziet zichzelf als een gedreven student, maar toch ook wel als een van de gangmakers in de klas. Hij denkt dat docenten hem zullen zien als de student die er vol voor gegaan is en barst van de ambitie.
Zoals eerder aangegeven, is de voetbalwereld het platform waar Ted zich op wilt gaan begeven. Omdat er voor hem er geen andere optie is, heeft hij onder meer stage gelopen bij Willem II, en gaat hij stage lopen bij PSV. Verder heeft Ted aan de Fontys Hogeschool Eindhoven een minor Engels gevolgd, om zijn Engelse taalvaardigheid te verbeteren. Tijdens zijn minor bracht hij tevens een bezoek aan Londen, waar hij dus met het hoofd marketing van Arsenal sprak.
Alsof Ted nog niet genoeg bezigheden heeft, heeft hij zich ook nog aangesloten bij de Personal Branding-commissie sinds zijn tweede studiejaar. Hij begon hier als vicevoorzitter en is inmiddels al een jaar voorzitter. Het doel van deze commissie is om studenten de kans geven om buiten school extra aan personal branding te kunnen doen. Dit resulteert in verschillende gastcolleges en het bezoeken van beurzen.
“Opgeven is geen optie”- Ted van Berkel
Over vijf jaar ziet Ted zichzelf als een ervaren sportmarketeer bij een grote BVO, die de potentie heeft om commercieel directeur te worden.
Ik denk dat Ted zijn doelen zeker gaat behalen en wens hem veel succes bij het najagen van zijn droom!
Bezoek ook zeker zijn website:
Tot de volgende keer!
Laurent
Maak jouw eigen website met JouwWeb