PSV - sales

woensdag 3 februari 2016

Vooraf
Het begon op 16 november 2015. Het eerste “WhatsApp-je” naar mijn contactpersoon, met de bewuste intentie om bij PSV te kunnen meelopen. Op 19 november stuurde ik het eerste mailtje naar een medewerker van PSV. Na verschillende mails en een telefoongesprek met een andere werknemer van PSV, kwam de officiële uitnodiging om mee te lopen op 17 december. Na onderling mailverkeer, was de afspraak gemaakt om op woensdag 3 februari om 9.00 uur ’s morgens bij het Philips Stadion te zijn.

’s Morgens
Ik vond het enorm spannend vanmorgen. Iedereen kent voetbal en het spel dat men ziet op het grasveld. Iedereen weet dat er getraind wordt. Dat er kaartjes worden verkocht. Maar achter dit hele gebeuren zit nog een heel bedrijf dat het in aanloop naar de wedstrijden enorm druk heeft. Ik kreeg vandaag de kans om een dag mee te lopen met een accountmanager van PSV.

We begonnen met een rondleiding door het stadion. Ik heb hier alle businessclubs, een paar businessrooms en de afdelingen van PSV gezien. Daarna begon het. Er was een lijst met aanmeldingen voor de LinkedIn-businessseats. Dit zijn stoelen die men kan winnen via LinkedIn. Dit is zeker een goed concept, vooral als je bedenkt dat PSV vooral sterk is in het verbinden van bedrijven. Hier zijn de verschillende ruimtes, die hiervoor bestemd zijn, enorm handig voor.

De lijst bestond uit bedrijven en personen, die niet gekozen werden voor de seats. Deze werden gecontacteerd met de vraag of ze interesse hadden in een businessabonnement. Hierbij werd vooral gekeken naar de ligging van het bedrijf en welke werkzaamheden het bedrijf verricht. Aan de hand hiervan werden bedrijven gebeld en werd een afspraak gemaakt. Ik vond het een enorm interessante manier van klanten werven.

 

’s Middags
Eerst mocht ik samen met het andere personeel lunchen. Daarna hadden we een afspraak om 13.00u met een bedrijf. Dit was een bedrijf dat benaderd was door PSV. Hier begon het stukje sales dat ik van school kende. Ik mocht erbij zitten en heb aandachtig geluisterd naar de manier van verkopen. De accountmanager van PSV was hier, naar mijn idee, erg goed in. Alles wat ik geleerd heb op school, gebruikte hij in het gesprek. Ik vond het erg leerzaam om erbij te zitten. Aan de hand van dit eerste gesprek heb ik ook enkele tips opgeschreven, waar ik in de toekomst op moet letten.

Om 14.30 uur waren we klaar met de eerste afspraak. Om 15.00 uur stond de tweede alweer op de planning. Dit gesprek verliep heel anders dan het eerste gesprek. Ik vond het erg fijn dat het niet hetzelfde was. Op deze manier kreeg ik een beter beeld van hoe het er aan toe kan gaan. Ik merkte ook dat geen enkel gesprek een vast script kent.

Na de twee gesprekken heb ik gekeken hoe er een planning gemaakt werd gemaakt voor de wedstrijd van PSV – FC Utrecht. Dit was een planning bedoeld voor relatiemanagement. De verschillende salesmedewerkers gingen met een bekend iemand van PSV op bezoek bij de verschillende businessrooms en clubs. Dit vond ik zelf een enorm slimme zet. Ik kan me voorstellen dat relaties dat erg kunnen waarderen. Die gedachte werd beaamd door de accountmanager van PSV.

Als afsluiter ben ik nog op bezoek geweest bij de marketingafdeling. Hier loopt Ted, een vierdejaars student van SPECO-CE, stage.

Ik hoop in de toekomst nog wat vaker hier langs te mogen komen. Ik zou graag nog eens op de marketingafdeling willen meelopen. Ik hoop dat ik jullie daar binnenkort nog een verhaal over kan laten lezen.

Ik wil graag PSV en iedereen die het voor mij mogelijk heeft gemaakt om hier mee te kunnen lopen enorm bedanken. Ik heb er veel van kunnen opsteken en dit zal ik zeker meenemen in mijn opleiding.

 

Ik hoop dat we elkaar nog eens tegenkomen!

 

Groet
Laurent Beckers